De toptip: voorkom verkeerde betalingen en fraude; bespaar tijd en kosten

Duidelijke en efficiënte processen lijken de sleutel voor een nóg succesvoller jaar. Maar vergeet je daarbij niet de digitale voordeur, oftewel de onboarding van je klanten en leveranciers? Daar ligt een besparing en efficiencyslag op je te wachten die je met een minimale investering kunt realiseren. Goud voor je jaarplan dus.

Waarom zijn (rekening-)details zo belangrijk om grote besparingen te realiseren?

Over het algemeen is er weinig zo inefficiënt als micromanagen. Maar dat wil nog niet zeggen dat details niet meetellen in je bedrijfsprocessen. Zeker als het gaat over (de controle op) klantgegevens, gaat er regelmatig wat mis:

  • Verkeerde betalingen
    Eén typfout in de bankrekening bij de onboarding kan ervoor zorgen dat een abonnement wordt afgeschreven van een verkeerde rekening. Het kost veel extra (handmatig) werk om deze fouten te corrigeren. Hoe groter het aantal klanten dat je hebt, hoe groter de kostenpost voor dit soort ‘kleine’ fouten.
  • Bankrekeningfraude
    Natuurlijk (en helaas) zijn er ook mensen die bewust een verkeerd rekeningnummer opgeven. Bij bankrekeningfraude wordt vaak gebruik gemaakt van een rekening van een grote organisatie, waardoor het even duurt voor de fraude wordt opgemerkt. In de tussentijd kan het bedrag dat foutief wordt geïnd flink oplopen. De dader is vervolgens lastig te traceren. Kortom, dit soort fouten en mazen in het systeem lijken in eerste instantie misschien ‘klein bier’, maar kunnen in de praktijk oplopen tot omvangrijke kostenposten.

Enorme kostenpost, simpele oplossing, minimale investering

Het (al dan niet bewust) foutief invoeren van rekeninggegevens is een praktisch gegeven dat in bedrijfsprocessen regelmatig wordt onderschat. Nu zijn we in Nederland op dat vlak ook redelijk verwend. We zijn bij veel betalingen namelijk al gewend dat de combinatie van naam en rekening automatisch wordt gecontroleerd. Alle Nederlandse banken doen bij handmatige betalingen een zogenaamde IBAN-Naam Check die wordt verzorgd door SurePay. Maar naast de banken hebben nog lang niet alle bedrijven een IBAN-Naam Check ingevoerd in hun onboarding- en betaalprocessen. Zonde, want deze dienst is ook beschikbaar voor bedrijven en SurePay biedt daarvoor eenvoudige API.

Dus, wil je een besparingsslag slaan in je volgende jaarplan? 

  • Zorg dan dat je eerst de kosten inzichtelijk krijgt die door foutieve gegevens en bankrekeningfraude ontstaan binnen je organisatie. 
  • Bied vervolgens een oplossing aan: de IBAN-Naam Check integreren in al je bedrijfsprocessen.

Er is meer: positieve klantervaring én extra (veilige) service

Nu zijn fraudepreventie en kostenbesparing niet de minste argumenten, maar een IBAN-Naam Check biedt nog meer voordelen voor bedrijven. 

Eén van de belangrijkste extra pluspunten is dat de IBAN-Naam Check bijdraagt aan een perfecte User Experience (UX) en onboarding flow. Om klantgegevens te controleren bij de onboarding, zijn nu vaak nog omslachtige processen nodig. Bijvoorbeeld het opsturen van de kopie van een bankafschrift, of het overmaken van één eurocent via iDEAL. Met een IBAN-Naam Check zijn dit soort omslachtige acties via externe kanalen niet meer nodig. Binnen de onboarding flow kan namelijk direct gecontroleerd worden of de naam en het rekeningnummer overeenkomen. Zo wordt de check snel en voor de klant bijna ongemerkt uitgevoerd.

Daarnaast biedt SurePay nog een aantal extra controles die gelijk worden uitgevoerd met de IBAN-Naam Check:

  • Staat het rekeningnummer van de relatie op meerdere namen?
  • Is het een particulier of een zakelijk rekeningnummer?
  • Bestaat het rekeningnummer in het klantenbestand nog?
  • Waar nodig: controles aan de hand van de KvK inschrijving.

Eenvoudige integratie, direct resultaat

Nu zijn er binnen je bedrijfsproces vast nog veel punten die verbeterd kunnen worden. Maar de (tijds-)investeringen die daarvoor nodig zijn, staan vaak niet in verhouding met het (lange termijn) resultaat. Met de IBAN-Naam Check is dat anders ….

  • Je kunt de IBAN-Naam Check eenvoudig integreren met je bestaande software, onze API’s zijn compatibel met vrijwel ieder systeem.
  • Er zijn geen ellenlange analyses, overgedetailleerde procesanalyses, of dure consultants nodig voor een snelle en naadloze integratie met je systemen.
  • Het resultaat is direct meetbaar, en kan je organisatie tot wel 80% minder frauduleuze onboarding, veel tijdsbesparing en 50% minder foutieve incasso’s opleveren.

Dus wil je in 2023 een concrete en haalbare besparing: duik in de betaalprocessen. Neem gerust contact op met ons team als je meer wilt weten over de IBAN-Naam Check, we kijken graag met je mee.

Afspraak maken