Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen Organisaties

Bekijk hier alle vragen over de portal en onze API voor organisaties:

IBAN-Naam Check Portal →    IBAN-Naam Check API →

Veelgestelde vragen Banken

Bekijk hier alle vragen over onze API voor banken:

IBAN-Naam Check API → 

IBAN-Naam Check Portal

Hiermee beschrijft SurePay het type gegevens dat is gebruikt om het controleresultaat te bepalen. Vaak kunnen we matchen op een geverifieerde gegevensbron, dan heeft SurePay de gegevens rechtstreeks van de rekening houdende bank gebruikt. Een match resultaat op afgeleide data is gebaseerd op gegevens uit historische transacties of afgeleid uit andere niet-bancaire gegevensbronnen. Een afgeleid resultaat kan in sommige gevallen minder accuraat zijn.

Maak je geen zorgen, je account wordt binnenkort aangemaakt. Je ontvangt binnen 2 werkdagen een bevestigingsmail met je persoonlijke inloggegevens.

Het e-mailadres bevestigen is een verplichte stap om de registratie voor de portal te voltooien. Elke gebruiker ontvangt een aparte e-mail van het systeem, met een link die 24 uur geldig is. Zodra de gebruiker op de link klikt, wordt het e-mailadres bevestigd en kan hij/zij verder met de volgende stap.

Elke gebruiker logt in via portal.surepay.nl. Vul de naam van de organisatie, e-mailadres, wachtwoord en de eenmalige code verstrekt door de MFA app in. Voor een uitgebreide uitleg bekijk je onze instructievideo op de volgende pagina: surepay.nl/hoe-werkt-de-portal

Enkele Checks worden uitgevoerd op de hoofdpagina. De gebruiker voert een naam en een IBAN in en klikt op de ‘Check’ knop. De resultaten van de check verschijnen vervolgens op dezelfde pagina. Voor een uitgebreide uitleg bekijk je onze instructievideo op de volgende pagina: surepay.nl/hoe-werkt-de-portal

Met de Bestands Check doe je meerdere IBAN-Naam Checks in één keer. De Bestands Check functie is beschikbaar voor Business PRO-klanten en is te vinden in de bovenste menubalk. Klik op de knop “Bestands Check”, je wordt doorgestuurd naar een nieuwe pagina. Hier upload je een bestand. Een voorbeeldbestand is beschikbaar op deze pagina onder de optie “Bestand uploaden” en kan als referentie worden gebruikt. De eerste drie kolommen moeten worden ingevuld zoals aangegeven in het voorbeeldbestand, voordat het bestand wordt geüpload. Zodra de Check is voltooid, verschijnt de knop ‘Download Bestand’. Klik op deze knop om het gecontroleerde bestand te downloaden. In het bestand vind je vervolgens de matching resultaten.
Voor een uitgebreide uitleg bekijk je onze instructievideo op de volgende pagina: surepay.nl/hoe-werkt-de-portal

Deze optie is binnenkort mogelijk voor elke organisatie. Momenteel bieden we updates over het gebruik op verzoek via customerportal@surepay.nl. Binnen 24 uur ontvang je van ons de gewenste informatie.

Abonnementen kunnen gewijzigd worden door een verzoek te sturen met je gewenste abonnement naar customerportal@surepay.nl. Wij zorgen ervoor dat je verzoek wordt opgepakt en sturen je een bevestiging/update via de mail. Je nieuwe abonnement zal ingaan op de eerste dag van de volgende maand.

Gebruikers kunnen verwijderd worden door een verzoek te sturen naar customerportal@surepay.nl. Wij pakken je verzoek binnen 24 uur op en sturen je een update/bevestiging via de mail.

Je kunt nieuwe gebruikers toevoegen in de sectie “Accountinstellingen”. Klik je initiaal aan, zichtbaar in de rechterhoek, en ga vervolgens naar “Accountinstellingen”. De optie “Gebruiker toevoegen” zie je nu in het menu staan, aan de linkerkant; klik erop, vul de verplichte gegevens in en klik daarna op “Aanvraag verzenden”. Het systeem valideert binnen 24 uur het doorgegeven e-mailadres en informeert daarna de nieuwe gebruiker via dit e-mailadres.

De facturatiegegevens kunnen worden bijgewerkt in het gedeelte “Accountinstellingen”. Klik op jouw initiaal, zichtbaar in de rechterbovenhoek, en selecteer de optie “Accountinstellingen”. De facturatiegegevens worden automatisch weergegeven en je kunt de nieuwe gegevens invullen en via “Opslaan” aanpassen.

De SurePay-portal volgt het “privacy by design”-principe en voldoet aan de Europese regelgeving inzake gegevensbescherming. Enkele Checks worden nooit op het portaal opgeslagen, terwijl de resultaten van bestandscontroles 30 dagen beschikbaar zijn. Zowel enkele checks als Bestand Checks kunnen lokaal worden gedownload. Wij raden iedere gebruiker aan de gegevens in een veilige omgeving op te slaan.

Vanwege een andere prijs structuur moet je een ander contract ondertekenen als je de API wilt gebruiken. Aanvullende informatie en toegang tot onze API kun je opvragen door een e-mail te sturen naar info@surepay.nl.

Jouw bedrijf wordt aan het einde van een maand gefactureerd. Je ontvangt een e-mail met de factuur op het e-mailadres van de eerste gebruiker. Het factuuradres wijzigen, kan in het portaal onder de knop “account instellingen“

Je kunt momenteel uw dekking in Frankrijk vergroten door te abonneren op onze franse verbinding. We werken momenteel ook aan integratie in andere landen! Kijk voor meer informatie op deze pagina:

Een klein deel van buitenlandse (niet NL) bankrekeningen is al in te zien in het basispakket.

In Nederland hebben we een dekking van meer dan 99%. We kunnen de meeste verzoeken controleren. Het kan voorkomen dat wij van enkele kleinere lokale vestigingen van internationale banken niet over de bankrekening gegevens beschikken.

Om je abonnement op te zeggen, bezoek je eenvoudig onze afmeldpagina. Daar vindt je stapsgewijze instructies om het proces te voltooien.

We hebben een handleiding (in het Engels) waarin wordt uitgelegd hoe je de resultaten van het bulkbestand kunt interpreteren. Deze is te downloaden door op onderstaande link te klikken:

Manual_Filecheck_Results Interpretation

Raadpleeg de onderstaande pagina voor meer informatie over onze premium features.

Premium features kunnen worden aangevraagd door een e-mail te sturen naar info@surepay.nl

De bankrekening die je controleert, kan eigendom zijn van een natuurlijk persoon of een organisatie. Met natuurlijk persoon bedoelen we een particuliere bankrekening. Voor organisaties is het ook mogelijk om bepaalde bedrijfsidentificaties te controleren, zoals het KvK-nummer van de organisatie die de bankrekening gebruikt, zodat je absoluut zeker weet dat je met het juiste bedrijf te maken hebt.

Onze dienst controleert of een IBAN overeenkomt met de naam van de rekeninghouder. Vanwege regels voor gegevensbescherming en overeenkomsten met banken in verschillende landen mogen we niet altijd de naam van een rekeninghouder delen.

Voor bankrekeningen die eigendom zijn van organisaties in NL kunnen we altijd de naam van een rekeninghouder delen, voor natuurlijke personen in NL kunnen we de naam alleen delen in geval van een goede match. Voor landen buiten NL komt het vaak voor dat we de naam van de rekeninghouder niet kunnen delen.

IBAN-Naam Check API

Voor organisaties

SurePay checkt 99,8% van alle Nederlandse rekeningen. Buitenlandse rekeningen kunnen naast Frankrijk en Italië, in steeds meer landen worden gecontroleerd. Met de aanstaande Europese Instant Payment wetgeving zal SurePay de komende jaren naar een hoge dekking in alle deelnemende EU landen kunnen gaan.

Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk met betrekking tot controle op buitenlandse IBANs? Neem dan contact met ons op.

De IBAN-Naam Check voor Bedrijven wordt op twee manieren geleverd, via een API verbinding en via een bestandscheck.

Databeveiliging  is onze hoogste prioriteit. SurePay heeft de IBAN-Naam Check ontwikkeld in samenwerking met een groot aantal financiële instellingen, met als belangrijkste principe “Security by Design”.  Alle diensten zijn gebouwd op bewezen veilige architectuur en onderworpen aan strenge controles voordat ze in productie zijn genomen. SurePay is compliant aan ISO 27001 en wordt periodiek gecontroleerd op databeveiliging. Daarnaast wordt bij SurePay B.V. jaarlijks een ISAE 3402 type II audit uitgevoerd met betrekking tot een Information Security Management System conform het ISO/IEC 27001:2013 raamwerk. Een geslaagde audit heeft aangetoond dat we voldoen aan alle punten van de norm voor informatie-beveiligingseisen.

Heb je specifieke vragen over hoe we de beveiliging georganiseerd hebben, neem dan contact met ons op of kijk op de Security & Compliance pagina.

De IBAN-Naam Check berust op een algoritme dat de invoer van een gebruiker vergelijkt met de klantgegevens die bij de bank bekend zijn.

Bij particuliere rekeningen wordt in elk geval de volgende data gebruikt om een IBAN-Naam Check uit te voeren: initialen, voornaam en achternaam. Dit zijn dezelfde gegevens die in je paspoort staan.

Bij een check op een zakelijke rekening worden twee primaire bronnen gebruikt, te weten: officiële data van de bank en data van de Kamer van Koophandel (KvK). Via onze koppeling met de KvK worden de statutaire naam en alle handelsnamen, zoals bekend in het handelsregister van de KvK, gebruikt voor matching.

Wanneer er een check op een zakelijke rekening wordt uitgevoerd, vergelijkt het algoritme de invoer met de namen die bekend zijn in het handelsregister. Het algoritme selecteert vervolgens de naam die het beste matcht.

Wanneer er sprake is van een te grote afwijking tussen de invoer en de geregistreerde KvK data spreken we van een not matching resultaat. In dat geval wordt de statutaire naam teruggekoppeld, aangevuld met de vestigingsplaats van de organisatie.

De IBAN-Naam Check service is beschikbaar via een API en levert daardoor een real-time respons. Deze API kan je in praktisch al je bedrijfsprocessen inbouwen. Denk aan je CRM of facturatie software. Wil je meer informatie over hoe de API in jouw voordeel kan werken? Neem dan een kijkje op deze pagina of lees de ervaringen van onze klanten hier terug.

IBAN-Naam Check API

Voor banken

De belangrijkste werkzaamheden aan de zijde van de bank bestaan uit twee zaken. Ten eerste het integreren van de API van de IBAN-Naam Check in de online betaalomgeving van de bank, dat is een eenmalig project met in de toekomst eventueel incidenteel een update. En en tweede het beschikbaar stellen van de klantgegevens van de bank zodat de IBAN-Naam Check ertegen kan matchen. Dit is een eenmalig project bij livegang, maar daarna een terugkerende activiteit omdat de naam- en IBAN-gegevens immers actueel gehouden moeten worden. Meer informatie over de implementatie kun je aanvragen via deze website.

De IBAN-Naam Check controleert bij online betalingen of de naam en IBAN die je intoetst hetzelfde zijn als de gegevens die bekend zijn bij de bank. Je krijgt een melding als er iets afwijkt. Zo kun je jouw betaling controleren. Misschien heb je een vergissing gemaakt? Of misschien is er sprake van fraude en heb je een valse factuur ontvangen? Als je een foutmelding krijgt, neem dan contact op met de persoon of het bedrijf aan wie je geld wilde overboeken om de betaling te controleren.

Wanneer de gegevens kloppen is er sprake van een ‘Match’ en wordt er over het algemeen geen melding gegeven. Wanneer er geen sprake is van een match, maken we onderscheid tussen drie soorten meldingen:

Foutmelding

Is de naam die je intoetst helemaal anders dan de naam die bekend is bij de bank, bijvoorbeeld Pietersen in plaats van Jansen, let dan goed op. Er kan sprake zijn van fraude. Je krijgt een melding dat bij dit IBAN een andere naam bekend is bij de bank dan de naam die je intoetste. Neem contact op met degene aan wie je wilde betalen en controleer de betaalgegevens.

Typefout

Maak je een typefoutje in de naam, bijvoorbeeld Jansen in plaats van Janse, dan laten we de naam zien die bekend is bij de bank. Controleer zelf of de naam die wij voorstellen inderdaad de persoon of het bedrijf is die je bedoelt. Je kunt de voorgestelde naam overnemen.

Geen check

Wij kunnen de naam en het rekeningnummer die je ingeeft niet controleren omdat we geen toegang hebben tot de data. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij een buitenlands bankrekeningnummer.

Nee dat hoeft niet. Het is geen aparte app of programma en je hoeft jezelf er niet voor aan te melden. Jouw bank zorgt ervoor dat de IBAN-Naam Check werkt bij online betalingen, dus via de app en via internetbankieren.

Momenteel werkt de IBAN-Naam Check voor klanten van Rabobank, ING Bank, SNS Bank, de Regiobank, ASN Bank, ABN AMRO & Knab. Andere banken hebben de IBAN-Naam Check nog niet ingevoerd en volgen mogelijk later. Raadpleeg jouw eigen bank voor meer informatie hierover.

Bijna alle Nederlandse banken maken gebruik van onze oplossing. Momenteel kunnen wij op 99,8% van de rekeningen een IBAN-Naam Check doen.

De melding verschijnt in uw betaalscherm, meteen nadat je de naam en het IBAN heeft ingevoerd, en voordat je op de verzendknop heeft gedrukt. De check is heel snel.

Er komt alleen een melding als de gegevens afwijken. Als IBAN en naam overeenkomen met de gegevens die bekend zijn bij de bank, verschijnt er geen melding.

Krijg je een foutmelding? Neem dan contact op met degene aan wie je geld wilde overmaken om de betaling te controleren. Je bepaalt zelf of je na een melding de betaling afbreekt of alsnog uitvoert. Je bent zelf verantwoordelijk voor betalingen die je doet.

De IBAN-Naam Check berust op een slim algoritme dat de invoer door de gebruiker in de betaalapp van de bank vergelijkt met de klantgegevens die bekend zijn in de IBAN-Naam Check database. Deze database wordt gevoed met klantgegevens van aangesloten banken en de handelsnamen van de KvK.

In de IBAN-Naam Check database zitten dus meerdere namen. Het algoritme selecteert de naam die het beste matcht met de klantinvoer. Als er een match is, volgt er geen melding aan de eindgebruiker. Is er geen match, dan wijkt de naam te veel af van de namen in onze database, en geven we een foutmelding.

Het is belangrijk dat de IBAN-Naam Check matcht tegen actuele en complete klantgegevens van aangesloten banken. Zo werkt de IBAN-Naam Check optimaal en helpen we vergissingen en fraude tegen te gaan.

Voor een kwalitatief goede werking van de IBAN-Naam Check is het noodzakelijk dat de check kan matchen tegen de gegevens van de rekeninghouder zoals ze bekend zijn bij de aangesloten banken. Deze namen zijn immers dankzij zorgvuldige procedures bij de banken geverifieerd. Ook hebben we van zakelijke rekeninghouders het KvK-nummer nodig dat zij aan de bank hebben doorgegeven, zodat we de door dit bedrijf geregistreerde handelsnamen kunnen toevoegen aan de IBAN-Naam Check database. Want vaak staan juist de handelsnamen op de factuur.

We sluiten overeenkomsten af voor de levering van klantgegevens door de bank en hierin is het doel waarvoor SurePay de gegevens mag gebruiken nauw omschreven. Deze zogenaamde doelbinding schrijft voor dat de gegevens uitsluitend mogen worden gebruikt voor het omschreven doel en verbiedt het gebruik voor elk ander doel.

In geval SurePay een nieuwe service of toepassing zou ontwikkelen waarvoor zij de klantgegevens van banken wil gebruiken, kan dat niet zonder de expliciete toestemming van de dataleverancier.

Bij het ontwerpen en bouwen van de check hebben we de klant centraal gezet. De klant wil immers zeker weten aan wie hij betaalt, maar tegelijk wil hij niet gehinderd worden in zijn betaalervaring. De snelheid mag niet aangetast worden door de check. Ook kan een eventuele foutmelding de betaling niet blokkeren. De klant moet kunnen vertrouwen op de meldingen en deze mogen niet verwarrend of irritant zijn.

Uiteraard dient de check conform vigerende wet- en regelgeving te werken en dat houdt onder andere in dat er geen namen van personen mogen worden getoond in een melding, tenzij we er zeker van zijn dat de betaler de begunstigde kent en een typefoutje maakte.

We hebben de check uitgebreid getest met een grote groep van enkele duizenden kritische gebruikers. De uitkomsten zijn verwerkt in een nog betere versie van de IBAN-Naam Check.

We maken een offerte op maat en kunnen daarom geen tarieven noemen. Wel geven we hier meer informatie over de tariefsopbouw.

Er geldt per bank een eenmalige aansluitfee met daarnaast een transactievergoeding op basis van volumes met staffelkorting. Ook is er een aanzienlijke korting voor banken die niet alleen de check afnemen maar ook hun klantgegevens leveren ten behoeve van een betere check.

Liever persoonlijk contact?

Stuur ons een bericht

Contactgegevens

Nicolaas Beetsstraat 222
3511 HG  Utrecht
Nederland

030 200 4779

info@surepay.nl

Wat onze klanten zeggen

Klaar om aan
de slag te gaan?

Meld je direct aan en ontvang de eerste 10 checks gratis!
Ontdek de voordelen van het integreren van onze API