Schade door online fraude neemt toe

In 2019 voerden wij meer dan 1 miljard IBAN-Naam Checks uit. Daarmee controleren wij of de naam van een rekeninghouder overeenkomt met het ingevoerde IBAN bij online betalingen van de meeste grote banken in Nederland. In ruim 53 miljoen gevallen geven wij een waarschuwing in de online bankieromgeving dat naam en IBAN niet overeenkomen en wellicht geld wordt overgeboekt naar de verkeerde persoon.

Een deel hiervan zullen fraudepogingen zijn. Mensen kunnen de waarschuwing van de IBAN-Naam Check van hun bank negeren en toch geld overboeken. Daardoor worden er helaas mensen slachtoffer van criminelen, zoals gisteren en vandaag in het nieuws was. Mogelijk zijn daarbij de waarschuwingen van de IBAN-Naam Check in internetbankieren wel gezien, maar genegeerd of hadden de oplichters daarvoor al een verklaring gegeven.

Er zijn meer manieren om online geld over te boeken, dan via de online bankieren apps van de banken. En daarin zit de IBAN-Naam Check nog niet ingebouwd. Daarom werken wij aan innovatieve nieuwe betaalmethoden, die je wél direct laten controleren of je betaalt aan de juiste persoon. Met als doel: online betalen persoonlijker, makkelijker én veiliger te maken!

Wist je dat: we in 2019 meer dan 1 miljard checks deden en dat we daarbij ruim 53 miljoen keer de waarschuwing ‘no match’ teruggaven? Daarbij voerde ongeveer een derde van de mensen de betaling toch uit. Ben niet naïef en neem waarschuwingen van je bank serieus. Zorg dat je zeker weet dat de betalingsgegevens kloppen.