België gaat banken en hun klanten beschermen tegen fraude en fouten

Ook België introduceert IBAN-Naam Check

Na Nederland en het Verenigd Koninkrijk, gaat ook België een IBAN-Naam Check implementeren om banken en hun klanten te beschermen tegen fraude en verkeerde betalingen. Dit bracht Febelfin naar buiten op 19 mei j.l. SurePay heeft al een succesvolle dienstverlening in Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en zal ook in België deze oplossing aanbieden.
Met de IBAN-Naam Check kunnen ook Belgische banken ervoor kiezen om een transactie te controleren door te checken of de juiste naam is gekoppeld is aan een IBAN-nummer, zelfs voor internationale transacties.

Consument vraagt om betere bescherming

Consumentenorganisatie Test Aankoop / Test Achats deed onderzoek naar de behoefte aan een IBAN-Naam Check oplossing in België. Hierbij een overzicht van de belangrijkste onderzoeksresultaten:

  • 16% van de consumenten heeft al eens geld overgemaakt naar een verkeerde bankrekening
  • 7% van de consumenten heeft al eens geld overgemaakt naar een verkeerde bankrekening als gevolg van fraude
  • 88% van de consumenten vindt dat banken verplicht de IBAN en naam van de rekeninghouder zouden moeten controleren
  • 71% van de consumenten vindt dat de bank de schade zou moeten vergoeden wanneer er geld is overgemaakt naar een verkeerde rekening als gevolg van fraude
  • Slechts 12% van de consumenten is het ermee eens dat zij zelf verantwoordelijk zijn in geval van fraude, maar heeft nu geen middelen om gegevens te controleren
  • Uit een recent onderzoek in Duitsland is gebleken dat 65% van de consumenten er onterecht van uitgaat dat er al een IBAN-Naam Check wordt uitgevoerd

Hoe werkt de IBAN-Naam Check?

De IBAN-Naam Check is een software-interface die applicaties met elkaar verbindt. Na het invoeren van het rekeningnummer en de naam van de ontvanger, controleert een algoritme de gegevens. Als uit deze check blijkt dat er geen match is tussen naam en rekeningnummer, krijgt de eindgebruiker een waarschuwingsbericht in beeld. Hieruit blijkt dat de naam niet gekoppeld is met het rekeningnummer. Zo kan een foute transactie worden voorkomen. Door deze waarschuwing komt de verantwoordelijkheid voor een foutieve boeking nog meer te liggen bij de eindgebruiker.

De bank krijgt bij geen match aanvullende informatie over het IBAN. Het gaat bijvoorbeeld om informatie als:

  • Is het een opgeschort rekeningnummer?
  • Is de rekening actief?
  • Betreft het een buitenlands rekeningnummer?

SurePay heeft reeds meer dan 5 miljard controles uitgevoerd en heeft als doelstelling om fraude en fouten in het betalingsverkeer tegen te gaan. Vooral de sterk toegenomen factuurfraude, oplichting via WhatsApp en CEO-fraude hebben een grote financiële impact op de slachtoffers. Bij het bestrijden van deze vorm van oplichting ligt een belangrijke taak bij de banken. Met de IBAN-Naam Check wordt de kans op vergissingen en fraude verkleind. De service wordt in het Verenigd Koninkrijk gebruikt onder de naam Confirmation of Payee (CoP).

Aantal fraudegevallen in Nederland drastisch afgenomen

In Nederland, het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk werken banken al met de IBAN-Naam Check van SurePay, en met goede resultaten. In Nederland nam het aantal aan bankrekeningen gerelateerde fraudegevallen met 81% af. Door de check zijn het aantal verkeerd overgeboekte bedragen door vergissingen met 67% afgenomen. Ook bij het registreren van nieuwe klanten zorgt de IBAN-Naam Check voor een controle om verkeerde onboardingen van nieuwe klanten te voorkomen. Dit is met 80% afgenomen in Nederland.

De IBAN-Naam Check controleert 99,5% van alle betalingen in Nederland. Ook worden er gegevens gecontroleerd bij internationale transacties (cross border checks). Jaarlijks wordt 100.000 keer een no-match gegeven. Bij een no-match komt er een waarschuwing in beeld. Hieruit blijkt dat het rekeningnummer niet gekoppeld is aan de door de betaler opgegeven naam.

Uit Britse cijfers blijkt de omvang van fraude met bankoverschrijvingen

Fraude met overboekingen kost Britse slachtoffers 28.000 pond per uur. In de periode van juli 2019 tot juli 2021 hebben criminelen in het Verenigd Koninkrijk voor meer dan 854 miljoen pond binnengehaald. Britse banken hebben op vrijwillige basis de gedupeerden gecompenseerd, maar door de grote kostenpost, heeft maar 42% van de slachtoffers echt een compensatie gekregen. Criminelen richten zich in het Verenigd Koninkrijk nu op de banken zonder een ‘Confirmation of Payee’ check. In België gaat de oplossing IBAN-Naam Check heten. De behoefte hieraan is groot: 88,3% van de Belgische samenleving geeft aan het idee van een IBAN-Naam Check te steunen.
Bron: Test Aankoop

Uit Duits onderzoek blijkt dat 87% van de bankklanten zich veiliger en zekerder voelen tijdens het online bankieren door een IBAN-Naam Check. Echter gaat 65% van de klanten er vanuit dat de bank een controle uitvoert bij een betaling, maar dat gebeurt dus niet. 94% van de klanten wil een IBAN-Naam Controle. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 14% van de klanten al eens een foutieve betaling hebben doorgevoerd of ze hebben te maken gehad met fraude met banknummers.

Wetsvoorstel voor Europese wetgeving om fraude tegen te gaan, maar consument vraagt nu om oplossingen

Er ligt nu een Europees plan om regelgeving te maken gericht op instant payment en wordt eind dit jaar verwacht. Maar in het belang van banken en klanten, wordt er niet gewacht op het wetsvoorstel en gaat de Belgische bankensector intussen aan een landelijke oplossing werken. Een instant payment is onherroepelijk en de IBAN-Naam Check kan een foutieve betaling voorkomen.

Daarnaast heeft het Parket Halle-Vilvoorde besloten geen onderzoeken meer te doen naar “onoplosbare” fraude, blijkt uit het artikel van vrt.be. Het gaat hier om fraudezaken waarbij de daders wellicht in het buitenland zitten, en waarbij de schade minder dan 10.000 euro is. Het blijkt dat zulke zaken zelden opgelost worden.

Het wetsvoorstel laat nog even op zich wachten en justitie stopt met fraudezaken onder de 10.000 euro. Ook door de omvang van het probleem is het een goede beweging dat banken hun klanten de zekerheid gaan bieden dat hun betaling naar de juiste persoon gaat en hen te beschermen tegen fraude en fouten. SurePay kijkt ernaar uit om België te helpen bij deze doelstellingen.

Meer informatie: www.surepay.be of maak een afspraak met Stefan de Wasch, Business Development Manager Benelux via onderstaande button.

Wil je meer weten over de IBAN-Naam Check? Plan een afspraak met Essa Abdi (Business Development Manager) via onderstaande button of download de brochure.

Maak een afspraak