IBAN-Naam Check voor verzekeraars

Klopt die bankrekening wel? Komt de naam overeen of: heb ik de juiste of volledige klantnaam? Maak ik een claim over naar een zakelijke of particuliere rekening? Op deze vragen wil je graag antwoord voordat je gegevens in het klantsysteem opneemt, incasseert of uitbetaalt. Door de integratie van de controle op IBAN en naam in je systemen, maak je processen zoals onboarding en KYS efficiënter en veiliger en neemt de kans op fraude af. 

IBAN-Naam Check inzetten tijdens online onboarding van nieuwe verzekerden

Wanneer een nieuwe klant een verzekering wil afsluiten, worden de gegevens direct gecontroleerd.

Bij het afsluiten van een verzekering wordt de IBAN-Naam Check ingezet om de combinatie naam en rekeningnummer te controleren.

Als er sprake is van een match, kan de klant zonder problemen een verzekering afsluiten en weet je als organisatie zeker dat je de juiste en gevalideerde gegevens hebt.

Wanneer de gegevens niet kloppen, kan je ervoor kiezen dat de klant de gegevens aanpast. Vervolgens worden deze gegevens opnieuw gecontroleerd en gevalideerd. Zo heb je alsnog de juiste gegevens van een klant. Als de gegevens niet worden aangepast door de klant, kan deze persoon geen verzekering afsluiten.

De laatste situatie is een mogelijk fraudegeval: Het opgeven van valse persoons- en betaalgegevens is een hardnekkig probleem voor verzekeraars. Zo kwam het in het verleden voor dat fraudeurs de IBAN van een stichting opgaven. Dit zorgt voor onterechte incasso’s en storneringen en kost veel tijd om te achterhalen. Met IBAN-Naam Check worden deze gevallen al bij onboarding voorkomen.

De IBAN-Naam Check bij het uitbetalen van claims

Weet zeker dat je claims uitkeert naar de juiste persoon/het bedrijf

Als verzekering moet je vaak claims uitbetalen. Met de IBAN-Naam Check wordt direct een response ontvangen op het moment dat een uitbetaling wordt aangevraagd. Dit controleert of de gegevens van je klant kloppen, zo weet je zeker dat je betaalt aan de juiste persoon/het bedrijf. Ook als je claims moet uitbetalen aan personen/bedrijven die geen klant zijn.

De IBAN-Naam Check zorgt voor een daling in het aantal uitvallen tijdens dit proces en het geld staat binnen een paar dagen op de rekening van de begunstigde.

Wijzigingen van gegevens

Altijd de meest recente en juiste gegevens

Als een verzekerde zijn/haar gegevens aanpast, bijvoorbeeld het rekeningnummer, wordt een IBAN-Naam Check uitgevoerd om deze wijziging te valideren. Dit voorkomt operationeel en handmatig werk. Het is namelijk vaak het geval dat wijzigingen aan verschillende afdelingen moeten worden doorgeven voor ze daadwerkelijk gevalideerd en doorgevoerd kunnen worden. Met deze oplossing heb je direct de juiste gegevens en kan het in de administratie worden aangepast.

Zakelijke of particuliere rekening

Zeker weten dat je de juiste producten levert

Iemand wil een verzekering afsluiten, diegene geeft een zakelijke rekening op, maar het gaat hier om een privé verzekering. Bij het uitbetalen van een claim blijkt dat je particuliere producten levert aan een organisatie met een zakelijke rekening of vice versa.

Dit is vervelend voor de klant; een zakelijke rekening is vaak veel duurder. Met de IBAN-Naam Check voorkom je dat een klant de verkeerde verzekering afsluit én weet je als organisatie zeker dat je de juiste producten levert.

Een handige feature voor verzekeraars: De Account Age Check

Deze check toont de leeftijd van een rekening sinds de datum van opening en is een risico-indicator. Fraudeurs gebruiken over het algemeen recent geopende bankrekeningen, wat betekent dat deze rekeningen een hoger risico lopen om voor een frauduleuze transactie te worden gebruikt.

Oudere rekeningen, kunnen direct opgenomen worden in de administratie. Recent geopende rekeningen zouden via een extra proces nog een keer gecheckt kunnen worden. Met deze check, wordt de kans op fraude of verkeerde betalingen nog kleiner.

Partner Verbond van Verzekeraars