Hoe de IBAN-Naam Check kan ondersteunen met de invulling van de Wwft
Banken en financiële instellingen krijgen steeds vaker boetes voor het niet op orde hebben van controles op witwassen. En dat terwijl het controleren van klanttransacties al sinds 2007 verplicht is volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en fnancieren van terrorisme (Wwft).
Zo kwam Robeco vorig jaar in het nieuws; de organisatie kreeg een boete van 2 miljoen euro wegens fouten gemaakt bij de controle op witwassen. Een klant stortte 100.000 euro op zijn rekening en liet dat bedrag daar een aantal jaar staan. Daarna liet hij het geld inclusief rente naar een nieuw opgegeven privérekening van een derde overboeken, zonder dat er alarmbellen afgingen.
Door gebruik te maken van de IBAN-Naam Check, kan Robeco hun controleprocessen beter inrichten. Zo kan er niet zomaar geld overgemaakt worden naar een rekening die op een andere naam staat dan bekend bij de bank.
Oftewel: de oplossing biedt financiële instellingen en organisaties extra zekerheid over de identiteit van de klant die ze aan boord willen halen, in combinatie met het rekeningnummer waarmee deze klant aan de slag gaat.
Grote gevolgen en grote bedragen
Maar niet alleen klanten van Robeco doen aan het witwassen. In Nederland gaat het jaarlijks om ongeveer 16 miljard euro aan witwasgeld, wat is verkregen uit misdaad, zoals drugshandel of oplichting.
Via de Wwft levert de overheid heel wat inspanningen om te controleren hoe criminelen aan dit geld komen. De strijd tussen stroper en boswachter tracht criminelen zo creatief mogelijk mogelijkheden te vinden om de herkomst van hun geld te verdoezelen. Hierbij nemen ze de financiële sector in het vizier, bijvoorbeeld door geld te storten op de rekening van een bedrijf in een ander land dat minder controleert op witwassen of door valse rekeningen te (laten) maken, waardoor het lijkt alsof een bedrijf het geld verdiend heeft.
KYC: gezamenlijke strijd
De strijd tegen witwaspraktijken en andere fraude werkt de overheid samen met heel wat partijen samen die mee hun schouders zetten onder de anti-witwasketen. Hierbij gaat het onder meer om financiële toezichthouders, banken, verzekeraars, notarissen en accountants. Vanuit het ‘ken uw klant’-principe (‘Know Your Customer’ of KYC) onderzoeken banken de financiële transacties van hun klanten, terwijl toezichthouders in de gaten houden of deze instellingen dit goed doen.
Aanpak witwassen bijsturen
Dat de overheid menens is bij de aanpak van criminelen, bewijzen de volgende cijfers. In totaal is er in Nederland sinds 2010 ruim 634 miljoen euro geïnvesteerd in het kaalplukken van criminelen. In totaal werd al meer dan 740 miljoen euro teruggehaald. Op zich een indrukwekkend bedrag, maar nog steeds onder de verwachtingen. De lat moet dus hoger, en ook de afstemming tijdens instanties die witwassen bestrijden, kan efficiënter.
Met andere woorden: de huidige manieren van controle kunnen nog beter en efficiënter. Ook kunnen innovatieve oplossingen erg nuttig zijn om oude dossiers sneller op orde te krijgen en nieuwe klanten direct goed toegang te geven tot het financiële systeem. Een voorbeeld hiervan is Bunq.
Impact op financiële spelers
Ook grootbanken in Nederland pakken de strijd tegen witwassen en fraude steeds steviger aan. In 2021 stuurden ABN Amro, ING, Rabobank en De Volksbank bijna 45.000 klanten weg. Bij 7.700 van hen gebeurde dit vanwege het risico op witwassen of terrorismefinanciering.
Een ander hoopgevend signaal is dat financiële spelers steeds grotere bedragen investeren in het op orde krijgen van bestaande dossiers. Eén voorbeeld: Rabobank trekt een kwart miljard euro uit om de controle op witwassen te verbeteren.
IBAN-Naam Check als innovatieve manier om bedrijven te ondersteunen in hun Wwft-plicht
De huidige controlemethodes zijn niet effectief genoeg. Daarom moeten bedrijven in de financiële sector, zoals verzekeraars, beleggingsplatformen, pensioenfondsen en andere spelers, bepaalde processen slimmer en innovatiever aanpakken.
Concreet zijn bedrijven die moeten voldoen aan de Wwft verplicht om de identiteit van de persoon te checken die zij klant willen maken. Daarnaast moeten ze ook de geldstromen controleren.
Met de IBAN-Naam Check van SurePay match je de naam aan de IBAN van nieuwe klanten. Dit gebeurt op basis van een directe verbinding met de betreffende bank.
Deze aanpak biedt deze bedrijven extra zekerheid over de identiteit van de klant die ze aan boord willen halen, in combinatie met het rekeningnummer waarmee deze klant aan de slag gaat.
Door de identiteit die matcht met het rekeningnummer vervolgens door bijvoorbeeld een PEP of sanctielijst database te trekken kan een financiële poortwachter meer in staat zijn om te bepalen of deze persoon toegang mag krijgen tot het financiële systeem.
Wil je direct aan de slag gaan met het voorkomen van fraude en verkeerde betalingen? Plan dan nu een afspraak voor een demonstratie van onze IBAN-Naam Check API.